ETNA: met waardevolle informatie meer grip op processen
HomeCasesETNA: met waardevolle informatie meer grip op processen
ETNA: met waardevolle informatie meer grip op processen
Zonder inzicht vaar je blind. De vraag is: hoe haal je dat uit al die datastromen in je organisatie? ETNA Coffee Technologies, ontwikkelaar en producent van duurzame koffiemachines, diept mede dankzij de slimme oplossingen van Biyond waardevolle stuurinformatie op uit haar systemen. En dat is precies wat het bedrijf nodig heeft om snel te anticiperen op actuele ontwikkelingen én vooruit te kijken. Directeur Operations Linda van de Maat over geleerde lessen, een efficiencyslag en grip op processen.
Soms heeft een samenwerking tijd nodig om een vliegwieleffect op gang te brengen. Dat geldt ook voor die van ETNA en Biyond. Eerst de voorgeschiedenis. ETNA, dat internationaal actief is en haar hoofdkantoor in Doetinchem heeft staan, stapt in 2020 over naar een nieuw ERP-systeem. Al snel daarna doemt een belangrijk vraagstuk op: hoe de data uit het bronsysteem om te zetten in rapportages met stuurinformatie?
Een tip van de toenmalige implementatiepartner brengt ETNA op het spoor van Biyond. Dat klikt, dus een nieuw partnership is geboren. Biyond richt oplossingen in die ETNA moeten helpen om snel de juiste stuurinformatie te ontsluiten. In die periode dient zich een uitdaging aan. Want het hebben van de gewenste informatie is één, weten hoe je die vervolgens omzet naar goede rapportages twee. En daar loopt het aanvankelijk spaak.
Dezelfde taal spreken
‘We spraken destijds nog niet dezelfde taal’, zo verwoordt Van de Maat het nu. ‘De kennis in onze organisatie ontbrak om de juiste vertaalslag te maken. Wat heb je operationeel nodig en wat is de technische vraag die erachter zit? Als je dat niet voldoende weet wordt het lastig om de juiste data uit de door Biyond ingerichte cubes te halen. Het gevolg was dat onze financieel manager op zondagmiddag allemaal data uit ons ERP-systeem aan het halen was, om op maandagochtend tijdig de rapportages te kunnen aanleveren. Een onwenselijke situatie waarvan we zeiden: dit moeten we anders doen.’
ETNA huurt daarom externe specialisten in met meer kennis van business intelligence om de juiste vraag aan Biyond te kunnen stellen, met goede rapportages als resultaat. Daar blijft het niet bij. Van de Maat: ‘We hadden iemand nodig die gevoel heeft voor Power BI en het leuk vindt. Die hebben we in Jasper gevonden. Hij is in dienst getreden als Finance administrator & analist en toont zich een ware BI-goeroe. Doordat hij die wereld begrijpt en ons systeem snapt, weet hij welke vraag hij aan Biyond moet stellen als er data ontbreekt of een nieuwe dataset gegenereerd moet worden in de cubes.’
Arrangement aan dashboards
En kijk nu: voor alle afdelingen heeft ETNA een dashboard beschikbaar waarvoor de data uit haar systemen komt. Of zoals Van de Maat het zegt: ‘We hebben een mooi arrangement aan dashboards staan. We gebruiken Power BI als tool daarvoor. Zo krijgt directie- en management-team wekelijks de omzet, de orderintake en het aantal gemaakte machines gepresenteerd. Onze collega’s van sales zien dat op klantniveau. Of neem de leverperformance. We meten actief wat de omloopsnelheid intern is, hoe onze goederenstroom zich beweegt en hoe lang inkoopcomponenten in ons magazijn liggen voordat ze gebruikt worden.’
Data combineren dankzij slimme cubes
Vervolgens is Jasper aan zet. Hij giet de informatie in dashboards die het management en de directie van ETNA helpt om goede keuzes te maken. De inbreng van Biyond is daarbij essentieel. Van de Maat: ‘Voor de ontsluiting hebben we echt onze partner in business intelligence nodig. Ons ERP-systeem is verzuild, de data komt uit verschillende tabellen. Voor inkoop is dat weer heel anders dan sales. Als je die data wil combineren heb je slimme cubes nodig. Die combinatie van tabellen maakt dat we rijke en zinvolle informatie uit onze systemen halen.’
Voor elke rapportage geldt: de basis is de vraag vanuit de organisatie. ‘Wij moeten helder hebben wat we willen weten’, zegt Van de Maat. ‘Dan kan Jasper er chocolade van maken. Het leuke is: als je eenmaal los bent met dashboards en begrijpt wat er allemaal mogelijk is, dan komen de verdiepende vragen vanzelf. Als dan blijkt dat bepaalde tabellen nog niet gekoppeld zijn, dan weet Jasper welke vragen hij aan Biyond moet stellen. Dan wordt het snel geregeld. Daar zijn we heel blij mee. Het is makkelijk schakelen, we verstaan elkaar goed.’
We merken dat business intelligence ons inspireert.
Grip op processen
De samenwerking met Biyond draait op volle toeren. Het concrete resultaat? ‘In eerste instantie een efficiencyslag en dus tijdwinst. We hoeven niet meer op zondagmiddag thuis rapporten te maken. Ook hebben we meer inzicht in en daardoor grip op onze processen. We weten precies wat, waar en wanneer loopt. Die klant bestelt meer, die minder. Welke machines lopen goed, welke productlijnen? Die informatie hebben we snel beschikbaar. Het is fijn dat we makkelijk en snel analyses kunnen maken: wat is de top 100 van artikelen die we in ons magazijn nodig hebben? Moeten we daarin bijsturen? Ons ERP-systeem biedt die data in de basis, maar het sausje dat Biyond eroverheen giet maakt dat die data daadwerkelijk informatie wordt.’
Tijdelijke ontwikkelingen snel onder controle krijgen
Sterker nog: business intelligence stelt ETNA in staat om actuele en tijdelijke ontwikkelingen snel onder controle te krijgen. ‘Neem de brand die we vorig jaar hebben gehad, met alle gedoe van dien. Daardoor liepen de levertijden op. Toen we in oktober terug waren op onze locatie hadden we een inhaalslag te maken. Het hielp dat we daarbij een dashboard hadden dat automatisch dagelijks liet zien: dit is je gelukt en dit is het gat dat je nog moet overbruggen. Doordat je die informatie hebt ga je naar dat resultaat toewerken. Tegen het eind van het jaar hadden we de levertijden terug op een realistisch niveau. Zo kun je je focus steeds weer verleggen, omdat de dashboards zo makkelijk te bouwen zijn en de informatie zo goed te ontsluiten is. Je kunt heel situationeel informatie naar boven halen die je nodig hebt voor een bepaalde periode.’
Makkelijker, sneller en beter inzicht
Inzicht is het sleutelwoord. Van de Maat: ‘Als je dat niet hebt vaar je blind. Ik vergelijk onze dashboards met een cockpit. Zonder heb je geen idee hoe hoog of hard je vliegt, of je op de goede koers zit. We waren al een goed functionerend bedrijf, maar het gaat nu wel makkelijker, sneller en nog beter. We merken dat business intelligence ons inspireert, omdat we zien: oh, dit kan ook nog! We kijken uit naar wat het ons in combinatie met artificial intelligence nog meer kan brengen. Er ligt nu een fundament waarop we kunnen voortbouwen. Het was even zoeken, maar als je de vaardigheid hebt om de vertaalslag te maken, heb je met business intelligence een waardevol middel in handen.’
Over ETNA
ETNA is gevestigd in Doetinchem, waar het bedrijf met een team van zo’n 80 medewerkers koffiemachines ontwerpt en produceert. 100 procent Nederlands vakmanschap dus, en dat waarborgt de hoge kwaliteit. De producten van ETNA staan bekend om hun lange levensduur en lage servicekosten. Uit passie voor het product streeft de onderneming altijd naar de beste technologieën, componenten en materialen voor de perfecte kop koffie.
Door de groei in de afgelopen jaren heeft ETNA vestigingen geopend in Duitsland, Denemarken en Polen. Haar dealers bevinden zich op diverse locaties in Europa. Daar blijft het niet bij; er zijn plannen om verder uit te breiden binnen en buiten Europa. Via de dealers vinden de producten van ETNA hun weg naar eindgebruikers in bedrijven en horeca.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.