Nedmag: volledig klantbeeld met één druk op de knop

Waar het Groningse Nedmag diep de grond induikt voor zuiver magnesiumzout, duikt Biyond méé. Diep de data in om precies te zijn, om waardevolle informatiestromen in beeld te brengen. Nedmag is dé wereldspeler als het gaat om magnesiumchloride. Ruim twee kilometer diep liggen de restanten van de Zechsteinzee, die haar oorsprong vindt in de prehistorie, 250 miljoen jaren geleden.

“Wij hebben hier als natuurbron de meest zuivere vorm van de wereld durf ik bijna wel te zeggen,” aldus Hans Schotanus, Hoofd Logistiek van het in Veendam gevestigde chemiebedrijf. Nedmag produceert hoogwaardige producten voor diverse toepassingen die wereldwijd verkocht worden. Denk aan waterzuivering, pulp bleken, mestverrijking, health & wellness, voedingsadditieven, olie & gas, gladheidsbestrijding en vuurvaste steen. Samen met Hans duiken we in vogelvlucht in hun BI-ontwikkeling. Duik je mee?

Business Intelligence: upgrade noodzakelijk

De BI-ontwikkeling stond tijdelijk stil, vanwege verouderde BI-tooling, waar geen support meer op zat (red: Crystal van Infor ERP LN). De afdeling IT van Nedmag ontfermde zich over het zoeken naar nieuwe sourcing en zo kwam Biyond in beeld. De aftrap van de samenwerking was in de vorm van een proof of concept.   

Een compleet klantbeeld met één druk op de knop

Hans vertelt: “Er zijn verschillende documenten gedefinieerd die belangrijk waren voor the proof of concept. De documenten variëren per afdeling en zijn gepresenteerd aan het Management Team. Voor onze afdeling waren dat de analysecertificaten, daar werken wij veel mee voor onze klanten. Biyond heeft onder andere klantgegevens toegevoegd, zodat wij  – maar ook de klant – op basis van een ordernummer, een compleet beeld krijgen van een product. Onze klanten willen bijvoorbeeld inzage in de zuiverheid van het zout. Dat kan nu met één druk op de knop.”

Goedkeuring POC betekent: verder bouwen

“Na de goedkeuring gingen we verder met bouwen. De forecasting methodiek was het meest intens. Daar hebben we samen met Biyond veel tijd aan besteed. We hebben de stap gemaakt van een Excel-omgeving naar een volledig aanpasbaar rapportage-systeem. Voor ons was the latest estimate een hele belangrijke. De budgetlijn, actielijn en de laatste schatting zijn nu heel helder. Zo kunnen we op elk willekeurig moment bekijken wat er al is geweest én wat er nog in de prognose staat. Het is daardoor intern veel inzichtelijker waar klanten op uit gaan komen.”

We hebben de stap gemaakt van een Excel-omgeving naar een volledig aanpasbaar rapportagesysteem

Het beste naar boven halen: inzoomen op klantniveau

“Er is intern veel meer inzicht gekomen in de klantontwikkeling. Eigenlijk ‘voer’ voor een salesmanager om het gesprek met de klant aan te gaan. Zoals: waar staan we nu? Waar gaan we op uitkomen? In het verleden konden we alleen kijken op segmentbasis, nu kunnen we binnen dat segment inzoomen op verschillende productgroepen. Dat was in het verleden best een ‘gezoek’ en dat is nu sterk vereenvoudigd, echt een mooi resultaat. We prognosticeren nu op basis van artikelgroepen. We kunnen het ook naar segment toebedelen door een vinkje aan te zetten, in dezelfde bron qua cijfers. Dat is een wezenlijke verbetering.”

Winst: meer effectiviteit

“De gesprekken zijn specifieker. We kunnen sneller inzoomen op klanten en op specifieke afwijkingen. Dat was in het verleden anders. Dan moesten we in een segment gaan ‘graven’. Welke klant is dat? In welke artikelgroep zit dat? Dat hoeft nu niet meer. Dat scheelt heel veel tijd.”

Samenwerken met Biyond: petje af

“De samenwerking is heel goed verlopen. Ook op ongeplande tijden waren ze beschikbaar als we ergens tegenaan liepen. En er zaten ook echt wel ‘hoofdbrekers’ bij. Wij wilden graag een order – dus nog niet geleverd – in het systeem hebben, die aan het einde van de maand overgeheveld kon worden van periode één naar periode twee, omdat periode één afgerond was. Dat is best lastig om in te voeren en dat is tóch gelukt, dus petje af.”

Over Nedmag

Nedmag ‘mijnt’ magnesiumzout uit een diepe zoutlaag – ongeveer 2000 meter in de grond – en maakt hoogwaardige producten voor diverse toepassingen. Nedmag is actief in de volgende markten: milieu, pulp, landbouw, voeding & gezondheid, energie, industrie, veiligheid en vuurvast. Producten worden verkocht in Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. Nedmag heeft één productielocatie, twee winningslocaties, dertien bronnen en er zijn 150 mensen werkzaam voor Nedmag.

Vragen over deze of andere cases? We vertellen er je graag meer over! Neem gerust contact op.