Paardekooper: een datawarehouse dat stáát als een huis

Hun datawarehouse? Dat stáát inmiddels als een huis. Zoals Rik Bouman, Group Manager Finance van Paardekooper, zelf treffend zegt: ‘We hebben samen met Biyond een IT-infrastructuur aangelegd waarmee we een complete woonwijk kunnen neerzetten om nog even in de metafoor van het huis te blijven. Schaalbaar en flexibel, omdat alle voorzieningen zijn aangelegd in de basis. Onze financiële consolidatie is nu goed ingericht, zodat we naar het volgende level van ‘BI- volwassenheid’ kunnen gaan. We kunnen autonoom doorgroeien. Onze focus ligt nu – als tweede stap – op het verbeteren van onze logistieke data. Inkoop en verkoop zullen ook volgen.’

Wist je dat we gemiddeld zeven verpakkingen per dag in handen hebben? Grote kans dat die verpakking afkomstig is van Paardekooper, één van Europa’s grootste verpakkingsbedrijven. Dit familiebedrijf – met ruim 100 jaar ervaring – is specialist op het snijvlak van duurzame verpakkingen en heeft vestigingen in Nederland, België, Engeland, Ierland, de Verenigde Staten, Colombia en Vietnam. Een prominente speler in de grootzakelijke markt. Met ruim 700 medewerkers en een jaaromzet van 350 miljoen euro, is ‘optima forma’ financiële consolidering een absolute must.

Paardekooper store

De oplossing?

Biyond heeft bij Paardekooper een datawarehouse neergezet, dat synchroniseert met alle bronbestanden. In de cloud, voorzien van realtime data en volledig geautomatiseerd. Rik: ‘Alles staat nu klaar in databases, dus dat komt de performance van ons ERP-systeem ten goede. Voorheen bouwden we als financials zélf database-koppelingen. Dat hoeft nu niet meer. Met één druk op de knop zien we waar fouten ontstaan.’

Elke nacht worden mutaties verwerkt. De stap is gemaakt van arbeidsintensieve consolidering (lees: tijdrovend en foutgevoelig door bijvoorbeeld het handmatig bijwerken van Excelsheets) naar betrouwbare en gebruikersvriendelijke maandafsluitingen door middel van Prophix. Resultaat? Vlotte intercompany-afstemming, zodat er meer tijd overblijft om te werken aan de business (lees: groei), in plaats van werken in de business (lees: discussie). ‘Binnen Finance is intercompany- afstemming bijna altijd een issue, zeker bij de jaarrekening. Dat was altijd een zware bevalling. Dat is nu verleden tijd. We hebben nu veel meer financieel inzicht,’ aldus Rik.

Als je kennis gaat delen wordt het veel krachtiger, omdat je met elkaar in gesprek kunt gaan

Paardekooper showroom

Managers 100% inzicht geven in hun eigen budget

‘Waarom moet ik betalen voor beveiliging?’ vroeg één van de managers bij Paardekooper onlangs, vertelt Rik. Hij vervolgt: ‘Managers kunnen nu dankzij een koppeling met Prophix op factuurniveau kijken welke onderliggende kosten er gemaakt worden. Downdrillen tot de laagste details: het levert bewustwording op. Hun verantwoordelijkheid ‘aan de voorkant’ geven zorgt ervoor dat ze regie kunnen voeren over hun afdeling. Een jaar geleden was Finance nog ‘kennishouder’. Kennis bijhouden zorgt alleen maar voor meer werk. Als je kennis gaat delen wordt het veel krachtiger, omdat je met elkaar in gesprek kunt gaan.’

De SLA is goud

2020: dienstverlening borgen in een maatwerk Service Level Agreement

De projectfase is in 2019 afgerond. Dit jaar staat in het teken van de Service Level Agreement (SLA). Dat betekent: alle onderdelen op het snijvlak van Business Intelligence en Corporate Performance Management, qua dienstverlening vanuit Biyond borgen. Rik sluit af: ‘Achteraf gezien is het direct neerzetten van een datawarehouse een belangrijke stap geweest. Biyond heeft goed nagedacht over de database en de programmering daarvan. Dat zit technisch goed in elkaar. De SLA is goud. Waar in de projectfase enkele hobbels waren, loopt dit heel goed.’

Over Koninklijke Paardekooper

‘Packnowledgy’ is de treffende tagline van Paardekooper: autoriteit in binnen- en buitenland als het gaat om duurzame verpakkingsoplossingen. Paardekooper maakt – naast Broekhof Verpakkingen en The LCA Centre – onderdeel uit van Koninklijke Paardekooper Group. Een familiebedrijf met ruim 100 jaar ervaring en bovenal een kraakheldere missie: de wereld een stukje beter maken door bedrijven proactief te helpen met het aantoonbaar verduurzamen van hun verpakkingen. Paardekooper levert hygiëneartikelen, winkel- en kantoorbenodigdheden, en promotieartikelen voor: Foodservice, Food Retail, Non-Food Retail, Horti, AGF, Industrie, Export en Convenience.

Wil je meer weten over datawarehouses? Neem nu contact op!