HomeCasesbert plantagie: de toegevoegde waarde van flexibele informatie
bert plantagie: de toegevoegde waarde van flexibele informatie
Bonussen, provisies, royalty’s: zie in de meubelbranche maar eens tot heldere omzetrapportages te komen waar je ook nog eens van kunt leren. Bij bert plantagie is het dankzij de business intelligence-oplossing die Biyond ontwikkelde tóch gelukt. De producent van designmeubelen kan op basis van betrouwbare stuurinformatie betere beslissingen nemen — en dit is pas het begin.
Uitdagingen aangaan
Uitdagingen zijn er om aan te gaan, vinden ze bij bert plantagie. Dus toen haar nieuwe ERP-systeem in de zomer van 2021 na een intensieve implementatieperiode goed draaide, beet financieel directeur Martin Landstra zich al snel vast in de volgende klus: van ruwe verkoopdata betrouwbare stuurinformatie maken. Deze langer gekoesterde wens won snel aan prioriteit, want op rapportage-gebied bleef het nieuwe ERP-systeem achter.
‘Natuurlijk kunnen we alle verkooporders in Excel verwerken, daar formules op loslaten en draaitabellen maken’, vertelt Landstra. ‘Bestanden aan elkaar knopen en daarmee aan de slag gaan. Maar voor je het weet heb je een Excel-bestand van twintig MB dat niet vooruit te branden is. Het is ook nog eens inefficiënt omdat je elke keer de orders moet exporteren als de orderstatus verandert. Dat is arbeidsintensief en werkt fouten in de hand, want je gaat geheid gegevens missen.’
De tijd was rijp voor een sterk staaltje business intelligence. Landstra schakelde Biyond in voor de oplossing. Het contact was er al en het gevoel goed, dus waarom verder zoeken? Biyond ontwikkelde een datawarehouse voor bert plantagie, met daaraan gekoppeld ‘kubussen’ waarin ruwe data door toegevoegde intelligentie in allerlei formules combinaties met elkaar maakt. De stuurinformatie die dat proces oplevert komt vervolgens panklaar binnen in Excel.
Consistent en up-to-date
Wat dat oplevert voor Landstra en zijn collega’s? In elk geval snellere toegang tot een enorme hoeveelheid informatie die ook nog eens altijd consistent en up-to-date is, vertelt hij. ‘We zijn altijd bij. Vandaag krijg ik de informatie van gisteren. Ik kan eenvoudig één sjabloon maken dat ik elke week of maand kan gebruiken. Daar kan ik heel gemakkelijk gegevens aan toevoegen. Stel dat ik de omzet per land voor me heb en ik wil weten wat we per land per collectie verkopen, dan sleep ik de data van die collectie er bij in en heb ik het resultaat meteen beschikbaar, inclusief de vergelijking met vorige jaren. Dat we het eenvoudig kunnen uitbreiden met andere velden geeft ons heel snel de stuurinformatie die we willen hebben.’
Zeker in de meubelbranche is dat een groot goed. De geldstromen die op gang komen na de verkoop van een product maken het namelijk lastig om tot nauwkeurige omzet- en winstrapportages te komen. Landstra: ‘We hebben te maken met allerlei condities, maar je wil wel inzicht hebben in je marge. Met een onderbouwde rapportage kunnen we in gesprek met onze partners, de retailers die ons merk voeren. Alleen al in Nederland zijn dat er 55.’
We zijn altijd bij. Vandaag krijg ik de informatie van gisteren.
Beter beslissen
Een wereld die eerder ondoorzichtig was is opengegaan voor bert plantagie. Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor de financiële afdeling van de meubelproducent. ‘We beschikken nu over actuele en waardevolle stuurinformatie die we voorheen niet hadden’, zegt Landstra. ‘We kunnen zien wat de resultaten zijn per land, klant, model en collectie. Dat is cruciaal om goede beslissingen te nemen.’
De ontwikkeling van de oplossing vereiste nogal wat van de kennis en kunde van Biyond, beaamt Landstra. ‘Ons devies luidt: bij bert plantagie kan alles. Dat is een hartstikke mooi verkoopargument, maar voor onze productie is het moeilijker. We hebben een configurator waarmee we voor de klant producten op maat kunnen samenstellen. Stoffen, leersoorten, afmetingen, kleuren, materialen van het onderstel: als je alle opties met elkaar vermenigvuldigt kom je tot miljoenen artikelmogelijkheden. Daar moest Biyond wat van maken. Want we willen weten: we verkopen dit model, maar in welke combinatie het meest? En is er een causaal verband met wat er in de showroom staat? Heel mooi dat dat gelukt is.’
Trends herkennen
De oplossing is nog volop in beweging. De nieuwste toevoeging is intelligentie die ervoor zorgt dat bert plantagie meer inzicht heeft in haar servicestromen. Landstra: ‘We doen er alles aan om het te voorkomen, maar ook wij maken weleens een product dat net niet helemaal goed is. Dankzij Biyond beschikken we nu over een overzicht waarmee we snel kunnen zien hoeveel servicegevallen per klant en, nog belangrijker, per model er zijn. Daaruit kunnen we afleiden: is er sprake van een trend? Een productieprobleem? Dat is wat je wil ontdekken zodat je het kunt verbeteren.’
Met elke aanvulling ontstaat er een nieuwe wens. En er is zoveel mogelijk. Naast het uitbouwen van de verkoop- en service-informatie heeft de koppeling met Power BI de komende periode prioriteit. ‘Daardoor zijn we in staat om automatisch sjablonen te maken voor agenten. Zij kunnen daarmee overal de gegevens van hun eigen klanten inzien, per klant een overzicht maken en hen veel beter helpen om meer omzet te maken.’
Met elke aanvulling ontstaat er een nieuwe wens. En er is zoveel mogelijk.
Samenwerken met Biyond
Landstra heeft eerdere ervaringen opgedaan met business intelligence, maar staat versteld van de snelheid en het gebruiksgemak van de oplossingen die Biyond ontwikkelt. ‘Ik wist wat er mogelijk was, maar de flexibiliteit is opvallend’, zegt hij. ‘We kunnen heel makkelijk aangeven: we willen die velden erbij hebben en dan regelen ze dat. Dat is het fijne als je met een kleinschaligere partij werkt. Niet alles is in beton gegoten en ze kunnen snel schakelen.’
De financieel directeur van bert plantagie is dan ook blij met Biyond als partner in intelligence. ‘Ze zijn pragmatisch, denken mee en zetten heel snel dingen in elkaar als dat nodig is. Wat ook fijn is: ze zijn goed bereikbaar en er wordt altijd op korte termijn wat met onze vraag gedaan. We zijn niet pas over drie maanden de eerste. Ook als er nood aan de man is, lossen ze het snel op. Dat is prettig samenwerken, ik stel dat zeer op prijs.’
Over bert plantagie
bert plantagie is een oer-Hollands merk met tijdloze, stijlvolle designmeubelen. Het Dutch Design meubelmerk behoort tot de top van Nederlandse meubelproducenten. In samenwerking met getalenteerde designers als Stefan Steenkist, Frans Schrofer, Thijs Smeets en Hans Daalder is een brede collectie neergezet met maatwerk als speerpunt.
De collectie van bert plantagie staat bekend om de vele mogelijkheden: de meubels worden op bestelling in eigen beheer met de hand vervaardigd en bieden een breed scala aan persoonlijke finesses als duo-stoffering, onderstellen op maat en in kleur, evenals vele optionele maatvoeringen.
In Nederland is het hoofdkantoor gevestigd met de binnendienst, administratie, het designteam, de productontwikkeling en een grote afdeling logistiek & expeditie. De bert plantagie collectie is te koop in onder meer Nederland, Duitsland, België, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.