Eerst even een vraag: heb jij al een data-engineer of een chief data-officer in huis?
Bij Business Intelligence en Corporate Performance Management gaat het niet over tooling of wat er op je visitekaartje staat: het gaat over impact. Kansen en risico’s de komende drie jaar. Daar moet je vandaag al over nadenken.
Het is fantastisch dat een zelfsturende auto straks 400 km per uur kan rijden, of dat robots semi-zelfstandig operaties kunnen uitvoeren. De risico’s? Daar denken we liever niet veel aan. Wat als de auto gas geeft inplaats van remt, of dat de robot niet het linkerbeen amputeert maar het rechterbeen?
Hoe zet je de stap van data naar stuurinformatie?
Automatisering, digitalisering, robotisering. Het is niet meer bij te houden. Niemand heeft een glazen bol: waar gaat het naartoe? Zorg er in ieder geval voor dat je de trein niet mist. Die oproep wil ik alvast doen.
Ongemerkt ‘verstoken’ we trouwens grote hoeveelheden data per dag en de teller loopt op. Ga maar na: 90% van alle data is gedurende de laatste 2 jaren gecreëerd. Er wordt gezegd dat we in 2025 samen 163 triljoen GB’s data hebben.
Getallen die je – nu nog niet – veel vertellen maar veel zeggingskracht in zich hebben als het gaat om bijvoorbeeld het stroomlijnen van budgettering, inkoop en voorraadbeheer. Voor je het weet ontstaan er complete stuwmeren aan data; alleen hoe transformeer je deze data naar nuttige stuurinformatie?
Het is slim om na te denken over je eigen BI-roadmap. Ofwel, het creëren van je eigen ‘datapath’ om optimale business te bedrijven. Jouw organisatie en bedrijfsvoering zijn uniek. Dat biedt dito kansen. Biyond is oprecht nieuwsgierig naar je strategische pad en helpt als trusted advisor mee om het te plaveien.
Maak je borst maar nat: machine learning in de toekomst
Dankzij artificiële technieken kun je steeds meer doen met data. De data gaat bijna voor je denken: van ‘descriptive’ (lees: beschrijven hoe het is) naar ‘prescriptive’ (lees: voorschrijven hoe het moet).
Stel je voor dat je BI-dashboard niet alleen antwoorden geeft, maar juist vragen gaat stellen op basis van je gedrag? Of voorstellen aanreikt, om jouw business te verbeteren? Maak je borst maar nat, dat gaat eraan komen.
Het goede nieuws: dat gaat je dus gigantisch helpen om data in te zetten.